پنجشنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۳۸۷

معماری هایتک - قسمت دوم
معماران هایتک همگی حداقل بر یک چیز توافق دارند آنها
از واژه ی هایتک متنفرند . جدا از عدم تمایل آنها به محدود شدن در
یک قالب ، به نظر می رسد که سه دلیل عمده برای این کار وجود دارد .
در اوایل دهه ی 1970 هایتک به عنوان وسیله ای برای استفاده از
تکنولوژی های روز در معماری به گونه ای سوءاستفاده گر بود .
شاید در برخی موارد معماری هایتک تبدیل به ملغمه ای از تکنولوژی های
روز در زمینه های گوناگون بود که در جای خود نیز استفاده نمی شدند .
واژه ی هایتک یک کلمه ی مبهم است . مفهوم هایتک در معماری متفاوت
با معنی آن در صنعت است . در صنعت مفهوم هایتک رباتها و مشابه
آنها ست . الکترونیک کامپیوتر ، چیپهای سیلیکون . ولی امروزه در معماری
هایتک یک سبک ویژه ساختمان سازی است .
مشکل دیگر این است که به محض اینکه از کلمه ی سبک استفاده می کنیم
با سومین اعتراض روبرو می شویم . معماران هایتک بریتانیایی از
کلمه ی سبک بیشتر از لغت هایتک متنفرند . در ایالات متحده امریکا واژه ی
هایتک اساساً به سبک برمی گردد اما در بریتانیا معنایی بیش از سبک
دارد که در اینجا تحلیل و نقد مفهوم انگلیسی هایتک در نظر می باشد .
با وجود نیاز به حل این اشکالات برای اختراع یک نام جدید بسیار دیر
شده است زیرا بیشتر علاقمندان به معماری معاصر حداقل مفهوم
عمومی هایتک را می دانند و به نام آن عادت کرده اند .
بنابراین مفهوم واقعی هایتک چیست ؟ می توانیم به آسانی بگوییم که
مصالح مشخصه ی آن فلز و شیشه است . معمولاً صنعتی را به تجسم
می آورد از صنایع پیشرفته بیش از صنعت ساختمان به عنوان منابع مهم
تکنولوژی و تجسمی استفاده می کند .

هایتک به عنوان برچسبی برای ساختمانهایی که در 20 سال اخیر توسط ریچارد راجرز و نورمن فاستر ، نیکلاس گریمشاو و مایکل هاپکینز

طراحی شده اند به کار میرود . نمونه های دیگری از هایتک که کاملاً هایتک
نیستند وجود دارد ولی این چهار نفر رهبران این حرکتند . هایتک در مفهوم
یک جنبش است ولی هیچ کنفرانسی برگزار نمی کند و بیانیه ای ارائه نمی دهد .
بیشتر اعضای آن زمینه تحصیلاتی مشابهی دارند و شخصاً یکدیگر را می شناسند.
آنها در شرکتهای یکدیگر کار کرده اند و زمانی با رقابت ایده هایشان را
مبادله کرده اند .

هیچ نظری موجود نیست: