سه‌شنبه، فروردین ۲۷، ۱۳۸۷

معماری هایتک -قسمت اول
سالهاست که بحث مدیریت صنعت در کشور ما جز بحثهای داغ
مجامع علمی ست . تجارب گذشته درکشور نشان می دهد دستیابی به تخصص
علمی در حوزه های مختلف پلکان صعود افراد به پستهای مدیریتی بوده است .
این افراد که اکثراً صنعتی با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند هر چند که بسیاری
از این افراد در حوزه ی تخصصی خود موفقیتهایی را تجربه کرده اند .
دنیای امروز دنیای تنوع و نوآوری است . این تحولات سریع محیطی
و به ویژه تحولات تکنولوژیک از یک طرف و جهانی شدن تجارت
از سوی دیگر مدیران بنگاه های اقتصادی را با چالشهای جدی روبه رو
کرده است .
این امر سبب شده است مدیریت بنگاه ها به خصوص بنگاه هایی که با
تکنولوژی های پیشرفته سروکار دارند پیچیده تر شود . مدیران این شرکتها
علاوه بر تسلط به مباحث مرتبط به تکنولوژی بنگاه های هایتک برخوردار
باشند . این مسئله وقتی اهمیت خود را نشان می دهد که بدانیم بنگاه های کوچک
و متوسط و به ویژه بنگاه های کوچک و متوسط هایتک در اقتصاد جهانی
نقش قابل توجهی را ایفا می کنند و این نقش در آینده پررنگ تر خواهد شد .
لذا توجه به شیوه ی خاص مدیریتی این بنگاه ها در روزگار ما از اهمیت ویژه ای
برخوردار است و تربیت مدیران بنگاه های هایتک کشور برای ورود به این
عرصه امری ضروری به نظر می رسد .
امروزه بنگاه های اقتصادی به دنبال آموزش نیروی انسانی خود هستند که
امری لازم و مفید است اما موضوعی اساسی مطرح است و آن این که
آموزش به خودی خود دارای ارزش نیست و صرف این مسئله که ما نیرو
تربیت کنیم و آموزش دهیم ممکن است به حل مشکلات بنگاه و جامعه منجر
نشود . به عبارت دیگر آموزش وقتی ارزشمند است که در راستای نیازهای
بنگاه و در جهت حل مشکلات آن انجام پذیرد .

هیچ نظری موجود نیست: