Kuokkala School
در راستای جمع بندی اصول طراحی مدارس ، با وجود اینکه
همیشه تاکید شده است که نمی توان این اصول را فهرست وار نوشت
و بصورت یک سند قطعی و نتیجه گیری نهایی مورد نظر قرار داد،
بلکه می بایست با توجه به اندیشه های یاد شده و بر اساس نیاز آموزشی
مورد نظر آنها را مشخص کرد ،به یک طرح کلی که در یک نمونه
تحقیقی از NCEF در این زمینه ارا ئه شده می پردازیم .
این تحقیق توسط NCEF در سال 1997به انجام رسیده و یک چهارچوب کلی از
اصول طراحی مدرسه برای متخصصان و دست اندرکاران امر فراهم می سازد .
این چهارچوب شامل استراتژیهای کلی و اولیه طراحی مدرسه تا پرداختن
به اجزای طراحی را شامل می شود .
این موضوع مهم است که بدانیم لازم نیست در مدرسه تمام این خصوصیات را
داشته باشد بلکه برخی از آنها تحت شرایط خاص مدرسه ممکن است مورد نیاز
نباشد . این اصول تنها کمک کننده و اشاره ای است به شرایط مطلوب :
- زیاد کردن همکاری و مشارکت در زمینه طراحی و برنامه ریزی مدرسه
- ساختن یک برنامه مدیریت امکانات فعال و پویا
- طرح مدرسه به عنوان مراکز یادگیری محله ای
- طرح برای یادگیری که مستقیما ًدر جامعه بکار برده شود .
- بوجود آوردن مدارس کوچکتر
- جایگزین کردن سازگاری زمینه در حالی که تنوع طراحی فراهم می شود .
- نگاه به خانه به عنوان طرح و الگویی برای مدرسه
- طراحی مسیرهای غیریکنواخت و در عین حال نظارت شده (پرهیز از راهروهای مستقیم )
- طراحی برای مدارس سالم
- دسته کردن محدوده های آموزشی
- فراهم آوردن فضاهایی برای استفاده مشترک از منابع
- طراحی برای فضاها و گروه های مختلف یادگیری
- کوچک در نظر گرفتن اندازه ی کلاس
- جمع کردن آموزش مقاطع پایین ( کودکستان ) با مدارس
- فراهم آوردن فضایی مانند خانه برای هر یادگیرنده
- توجه کردن به معلمان به عنوان متخصصان
- فراهم آوردن استودیوهایی برای یادگیری های پروژه ای
- تشویق هدایت مدیریتی با مرکززدایی از فضاهای مدیران
- بوجود آوردن میدان گاه اجتماعی
- فراهم آوردن فضاهایی برای کنفرانس های جامعه
- به هم پیوند دادن فضاهای یادگیری ذهنی و فیزیکی
- فراهم آوردن فرصتهایی برای فعالیتهای شغلی
- فراهم آوردن مراکز خدمات بهداشتی
- فراهم آوردن مراکز اطلاعاتی خانواده ها
- طراحی فضاها با احترام و در نظر گرفتن نیازهای رشد
- زیاد کردن نورپردازی طبیعی در کلاس و مدرسه
- طراح ساختمان سالم
- بوجود آوردن فضاهای خلوت
- طراحی برای سطوح صوتی مناسب
- طراحی فضاهای عبوری میان فضاهای داخلی و خارجی
- فراهم کردن محیطهای یادگیری متنوع برای یادگیری
- جدا کردن بچه ها و عابران از وسایل نقلیه
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر